Autor Tema: Neurorazvojni pristup terapiji cerebralne i dečje paralize  (Pročitano 6901 puta)

Van mreže sand

  • VIP
  • ***
  • Poruke: 522
  • Gospodarica foruma
Neurorazvojni pristup terapiji cerebralne i dečje paralize
« poslato: April 11, 2007, 07:16:16 posle podne »
Neurorazvojni (ndt) pristup terapiji cerebralne i dječje paralize

Neurorazvojni je postupak široko rasprostranjena i priznata teorija postupanja s invalidnom djecom i visoko rizičnom djecom. Svrha je ovog članka objasniti što je to NDT i kako ga terapeuti koriste kako bi poboljšali motorne funkcije pacijenta.

NDT su razvili Karei i Berta Bobath 1943. g. lijekom rada s odraslima koji su pretrpjeli cerebrovaskularni inzult (moždani udar) i kasnije su ga proširili na liječenje djece koja imaju cerebralnu paralizu. Prvobitno su koristili statično namještanje, kako bi promijenili neprirodni položaj uzrokovan spasticitetom. Napredovanje je bilo sporo i zbog toga su počeli pratiti normalan razvoj i nastojali su ga imitirati svojim postupcima. Budući da je položaj ostao statičan, djeca još uvijek nisu bila u stanju sama učiniti pokret. Naredni je korak bio dodavanje tranzicije pokreta. Tako su počeli sprječavati abnormalni posturani to-nus i istodobno facilitinate normalni pokret. Pokret, uspravljanje i ravnoteža, te aktivnije uključivanje djece u poboljšanje svojih funkcionalnih sposobnosti postalo je svrhom NDT-a. Teorija i praksa NDT-a su, nadalje, unaprijeđene kada su 1957. g. Elisabeth Kong, pedijatar iz Švicarske i Marv Ouinton, britanska fizioterapeutkinja, otvorile kliniku za dijagnosticiranje i liječenje, pri Univerzalnoj bolnici za djecu u Bernu u Švicarskoj. Nakon što su razgovarale s mnogim roditeljima djece koja imaju cerebralnu paralizu, počele su primjećivati zajedničke tvrdnje mnogih roditelja. Činilo se da svi imaju osjećaj da njihovo dijete nije tako kruto i da se ne pokreće tako teško dok je malo, kao u kasnijim godinama. S time na umu, dr. Kong je počela pažljivije istraživati modele kretanja za visoko-rizičnu djecu, te onu koja se polako razvijaju. Počela je razvijati svoju sposobnost dijagnosticiranja! uskoro jebila sposobna utvrditi u vrlo ranoj dobi je li neko dijete pokazuje abnormalne ce-rebralno-motorne smetnje. Uvjerila je osiguravajuća društva da su rano liječenje i potom rani završetak tretmana puno novčano isplativniji nego kas-niji početak tretmana i nastavljanje s liječničkim uslugama tijekom duljeg vremenskog razdoblja. Istodobno je Mary Ouinton počela u postupcima s djecom koristiti dostignuća NDT-a. Otkrila je da se, kada su osnovne postavke tretmana primjenjive, moraju razvijati nove metode postupanja, zbog odgovora na različite zahtjeve djece kod koje je rano postavljena dijagnoza. Nastavilaje razvijati ove vještine i uz dozvolu dr. i gđe Bobath počela voditi trotjedni tečaj za liječenje male djece. Terapeuti koji uspješno završe tečaj u trajanju od osam tjedana, u svrhu dobivanja certifikata, mogu voditi taj napredni tečaj za liječenje djece. Trenutno, i osmo-tjedni NDT tečaj zbog dobivanja certifikata i trotjedni napredni tečaj za liječenje djece, vode terapeuti u Pathaway centru za djecu. Budući da se NDT počeo često koristiti u SAD i drugim zemljama, mnogi su drugi kineziološki i biomehamčki faktori pridodani definiranju NDT-a. Razumijevajući komponente normalnog razvoja, ili kako djeca izvode grube motorne miljokaze, sada je to sastavni dio tretmana. Idući čak dalje, razumijevanje i integracija bio-mehaničkih funkcija zglobova s normalnim grubim motornim pokretom, također postaju istaknuti. NDT je, dakle, pristup rješavanju problema pokreta i funkcioniranja invalidne djece. Svaka željena funkcija mora biti određena te pažljivo proučena kako bi se načinio najpovoljniji tretman za dijete. Prema djetetu i njegovoj obitelji treba se odnositi kao prema cjelini. Roditelji su uključeni u tretman i uče kako koristiti tehnike postupanja, nošenja, namještanja kod kuće. Cijela je ekipa profesionalaca uključena u ovu mrežu.

Fizioterapeuti, voditelji radne terapije, logopedi te različiti liječnici trebaju surađivati u podupiranju obitelji, te liječiti dijete. Za vrijeme tretmana, dijete bi moglo raditi s dvojicom terapeuta različitih disciplina koji imaju zajednički cilj, ili radi boljeg korištenja vremena Terapeuti se često dogovaraju i rade zajedno s ciljem optirnaiiziranja vremena potrošenog na tretman.

NDT koriste PT, OT i logopedi. Korištene tehnike u tretmanu mogu se razlikovati među disciplinama kako bi se dostigli različiti ciljevi funkcioniranja.

Budući da se NDT temelji na normalnom pokretu, on je prilagodljiv i može se primijeniti kod različitih invalidnosti. Najuobičajenija dijagnoza je cerebralna paraliza, međutim, svako dijete koje ima motorne poremećaje može od njega imati korist. Može se koristiti kod djece s mijelomeningo-ce-lom, mišićnom distrofijom, hipotonijom, kod rizične nedonoščadi, asfikcije, meningitisa i svake druge bolesti ili traume koja stvara nenormalni mišićni tonus te poremećaj pokretljivosti ili prepreku.

NDT se može koristiti za djecu svih uzrasta: međutim, klinički rezultati su bolji kada liječenje počinje u ranijoj dobi. Većina djece s porođajnom ozljedom ili oštećenjem mozga pokazuje rano u životu (rođenje) vrlo nizak tonus. Ona su nesposobna kretati se protivno gravitaciji, ili su često sputana respiratorom. Zbog takvog položaja, u kombinaciji s niskim tonusom i čestim zdravstvenim problemima, počinju koristiti abnormalne modele kretanja. Prednostje početi tretman rano, budući da je živčani sustav još uvijek prilagodljiv i kadar naučiti normalne modele i položaje. Zbog toga, kada se živčani sustav još uvijek razvija, on može usvojiti normalna senzorno-mo-torna iskustva, lakše nego abnormalna. Ovo pojačava važnost uključivanja obitelji i prenošenja terapeutovog učenja. To vodi ka sljedećem vidu NDT-a. Budući da je povezanost sa centrom koji može pružiti sve usluge najčešća prednost za obitelj, NDT se može provoditi svugdje. Često se koristi oprema kao lopte i strunjače; međutim, ona nije potrebna kod glavnih terapijskih zahvata. NDT se može provoditi i često se provodi u kućnoj terapiji, posebno se podučavaju roditelji o postupanju s djecom i namještanju, kada je dijete u vlastitom okružju.

Sažeto, NDT je široko rasprostranjeni i mnogostruki način liječenja djece koja imaju potencijalne ili trenutne poremećaje kretanja. To je zabavan i kreativan način spajanja sposobnosti normalnog kretanja, inhibicije rastućeg tonusa i abnormalnih modela kretanja, kako bi invalidno dijete normalno funkcioniralo.

www.pathwaysawareness.org/therapy/ndt.htm

Prevela Snježana Pospiš

Hendi-društvo

Neurorazvojni pristup terapiji cerebralne i dečje paralize
« poslato: April 11, 2007, 07:16:16 posle podne »

 

Tekstovi objavljeni na ovom sajtu su autorsko delo korisnika i vlasništvo sajta www.hendidrustvo.info. Svaki korisnik ovog sajta je odgovoran za sadržaj svoje poruke koju objavi na sajtu. Sajt se odriče svake odgovornosti za sadržaj tih poruka. Dalja distribucija tekstova dozvoljena je isključivo u nekomercijalne svrhe i uz jasno citiranje izvora i autora poruke, kao i internet adrese na kojoj se original nalazi. Ako su u pitanju tekstovi, koji prenose lične događaje i sudbine korisnika ovog sajta, za njih morate dobiti dozvolu od autora. Takođe, za ostale vidove distribucije, obavezni ste da prethodno zatražite odobrenje od administratora www.hendidrustvo.info sajta ili autora teksta.