Autor Tema: Marija Montesori  (Pročitano 5693 puta)

Van mreže uspavanalepotica

  • Član
  • **
  • Poruke: 41
  • Pol: Žena
Marija Montesori
« poslato: Januar 06, 2014, 12:10:16 pre podne »
Marija Montesori
Rođena 1870. godine u Chiaravelle, Italija.
Od njene treće godine porodica živi u Rimu, školovala se u Rimu.
Interesuje se za prirodne nauke.
1849. godine postala je prva žena lekar
U toku studija radila je u psihijatrijskoj bolnici, sa decom ometenom u razvoju.
U saradnji sa Itardom i Segenom razrađuje materijale za decu sa posebnim potrebama.
Sve više se bavila pedagogijom.
6. januara 1907. godine otvara prvu "Dečju kuću" u Rimu.
Tražila je novi pristup u obrazovanju i vaspitanju dece.
Od 1909. godine napušta lekarsku praksu i posvećuje se obrazovanju vaspitača i učitelja.
Njena metoda je prijvaćena u mnogim zemljama, njena dela do 1917. godine prevedena su na dvanaest jezika.
AMI-Internacionalna Montesori asocijacija - je osnovala 1929. godine.
Neprestano radi, putuje po celoj zemlji.
Posle II. Svetskog rata postepeno se obnavljaju i otvaraju se nekadašnje i nove Montesori institucije. Dobiva priznanja za svoj rad.
Umire 1952. godine u Norveškoj, planirajući put u Ganu, gde je trebala podučavati afričke učitelje.

O PEDAGOGIJI MARIJE MONTESORI
U središte montesori pedagogije je DETE.
Polazi od POTREBE DETETA.
CILJ vaspitanja: je obrazovanje, koji omogućuje da svako nađe svoju ulogu, svoje mesto, svoj cilj postojanja i dati mu mogućnost da to ostvari.
Antropološko SHVATANJE DETETA: pružanje partnerske pomoći za samorazvoj- " razmišljanje o detetu samom" - o njegovom vlastitom, genetski određenom programu razvoja.
UPIJAJUĆI UM - nesvesni upijajući um: rano učenje /do 3. godine/ , dete nesvesno upija ono što intenzivno doživljava u svojoj oklini.
- svesni upijajući um /3.-6. godina/, obeleževe pojavu svesti, volje, ovladavanje jezikom, javljanje veština. Pokazuje svesnu glad za znanjem i sticanje složenijih veština.
PERIODI POSEBNE OSETLJIVOSTI: unutrašnji proces, u kojima nagoni podstiču dete na određenu aktivnost. Prisutan je u određenom vremenskom periodu.
Unutrašnja osetljivost je ta, koja vodi dete izboru u raznolikoj sredini, do onoga što mu je nužno za razvoj, tako što ga čini osetljivim za neke stvari, a indiferentnim za druge.
Osobine perioda posebne osetljivosti: UNIVERZALNOST, PREKLAPANJE,VREMENSKA OGRANIČENOST, UOČLJIVOST.
FAZE RAZVOJA: od rođenja do 6. godine
                              od 6. do 12. godine
                              od 12. do 18. godine
AKTIVNOST DETETA: kretanje se ne shvata kao gimnastika, nego kao filozofija kretanja.
Kretanje je elementarna potreba deteta.
Dete ima slobodu kretanja.
NEZAVISNOST - "POMOZI MI DA URADIM SAM!"
Nezavisnost se ogleda u prirodnoj težnji deteta da bude što samostalnije u toku svog razvoja.
SAMOSTALNOST: Montesori vaspitač podržava razvoj samostalnosti iz svoje sekundarne uloge: odbacuje suviše posednički ili zaštitnički stav prema detetu i čeka da mu se dete samo obrati kada za to ima potrebu.
SLOBODA: sloboda ne znači da svako čini što hoće, nego da je sam sebi gospodar.
T o je razvojni proces, pri kojem se uči nezavisnost, disciplina, poštovanje određenog reda, odgovornost.
Granica moje slobode je sloboda drugih.
Temelj slobode je ljubav.
PRIPREMLJENA SREDINA: okolina, koja je primerena potrebama deteta i nudi sve što detetu potrebno za fizički, umni, duševni razvoj. Igra ključnu ulogu u razvoju deta. Montesori je postavila izuzetno stroga merila primremljene sredine.
MONTESORI MATERIJALI: Montesori materijali su posebni didaktički materijali, koje je na temelju svojih opažaja dece i iskustva u radu sa decom, te proučavajući radove Itarda i Segena razvila Marija Montesori.
Osobine materijala: dostupnost detetu, podsticanje aktivne detetove delatnosti, primerenost potrebama i sposobnostima detea, mogućnost uočavanja pogreške u radu, jedan materijal izlaže samo jedan preblem, od jednostavnijeg ka složenijem,od konkretnog prema apstraktnom, uvek se nalazi na istom mestu, složeno istim redosledom. Prezentaciju materijala vaspitač izvodi kroz "osnovnu lekciju".
MONTESORI VASPITAČ: Odrasla osoba je uzor deci.
Montesori vaspitač vodi indirektno.
Treba da zna dopustiti detetu da samo gradi svoju ličnost, nalazi svoj sopstveni ritam, samo odlučuje i postaje nezavisno.
Umeće je Montesori vaspitača naslućivanje pojave razdoblja posebne osetljivosti kod pojedinog deteta i potom nuđenje na dohvat i uvid tome primerenog materijala.

Hendi-društvo

Marija Montesori
« poslato: Januar 06, 2014, 12:10:16 pre podne »

Van mreže uspavanalepotica

  • Član
  • **
  • Poruke: 41
  • Pol: Žena
Odg: Marija Montesori
« Odgovor #1 poslato: Januar 06, 2014, 12:16:11 pre podne »
Igre
"Seti se!"
Roditelj i dete naizmenično donose razne predmete iz prostorije i stavljaju ih u torbu. Broj predmeta je na početku mali a postepeno se povećava. Prvo roditelj daje instrukciju detetu da izvuče određeni predmet iz torbe navodeći mesto (prostornu relaciju) na kojem je taj predmet stajao - npr. "Pronađi predmet koji je stajao u fijoci." (kašika). Zatim instukciju daje dete. Varijanta igre: Najpre roditelj zavlači ruku u torbu, hvata jedan predmet i govori mesto na kojem se taj predmet nalazio (u, na, pored, ispod, iznad, između, levo od, desno od...). Zadatak deteta je da pogodi o kojem predmetu je reč.
pamćenje, bogaćenje rečnika, prostorne relacije
"Slušaj, izbroj i donesi"
Roditelj i dete donose razne predmete iz prostorije i stavljaju ih na poslužavnik. Najpre roditelj daje zadatak detetu - "Stavi u korpu onoliko predmeta koliko puta čuješ pucketanje prstima (ili tapšanje ili kuckanje...). Zatim dete daje zadatak roditelju.
Moguće je i da se predmeti ne se stavljaju na poslužavnik nego dete iz prostorije donosi zadati broj predmeta.
struktura broja, pamćenje
"Izbroj i pronađi cifru"
Potrebno je pripremiti za svaki broj različite predmete npr. 1 kašiku, 2 salvete, 3 klikera... Svi predmeti se stavljaju na poslužavnik. Dete ima zadatak da pronađe iste predmete i da ih grupiše (stavi) na papirne tanjire (šolje, korpice...). Zatim se predmeti broje. Sledi ređanje tanjira u niz od najmanjeg do najvećeg broja elemenata koji se nalaze u njemu. Na kraju se svakom papirnom tanjiru pridružuje kartica na kojoj je sa jedne strane broj predstavljen tačkicama a sa druge cifrom. Na početku ovu aktivnost raditi do broja 5 i postepeno se uvode i drugi brojevi do 10.
grupisanje, brojanje, brojni niz
"55 sitnica"
U posudu se stavi mnogo istih predmeta (kestenje, kamenčići, dugmići...). Potrebno je pripremiti plastične čaše (činije) i na njih napisati cifre od 1 do 10.  Čaše se ređaju u niz od 1 do 10. Dete  ima zadatak da u svaku čašu stavi odgovarajući broj predmeta. Na početku se radi sa brojevima do 3 i postepeno se broj povećava. Maksimalan broj predmeta (za brojeve do 10) je 55.
brojanje, struktura broja, brojni niz
"Šta nedostaje?"
Roditelj i dete biraju nekoliko predmeta iz kuće i stavljaju ih na sto (u korpu, na tacnu). Prvo dete žmuri a roditelj sklanja jedan predmet iza leđa. Kada otvori oči dete treba da pogodi koji predmet sa stola nedostaje. Zatim se uloge menjaju. Igra se nastavlja istim tokom uz mogućost zamene predmeta. Broj predmeta koji "učestvuju" u igri se postepeno povećava.
imenovanje, pamćenje
"Slušaj i pronađi"
Roditelj i dete biraju po tri predmeta iz kuće i stavljaju ih pojedinačno u neprovidnu torbu (kesu). Najpre roditelj navodi osobinu nekog predmeta koji se nalazi u torbi. Zadatak deteta je da samo opipavanjem pronađe predmet koji ima navedenu osobinu. Opisi predmeta mogu da se odnose na njegovu boju, način upotrebe, materijal od kojeg je napravljen, oblik... Zatim se uloge menjaju. Važno je da za vreme igre svi predmeti ostanu u torbi. Broj predmeta koji "učestvuju" u igri se postepeno povećava.
bogaćenje rečnika, pamćenje, čulo dodira, razvoj mišljenja
"Na slovo na slovo"
Roditelj i dete biraju po tri predmeta iz kuće i stavljaju ih pojedinačno u neprovidnu torbu (kesu). U činiju se stavi nekoliko papirića na kojima su napisana slova (na početku velika štampana a zatim i mala štampana) . Važno je da su slova okrenuta na dole (da se ne vide). Najpre roditelj izvlači jednu ceduljicu. Zadatak je da u torbi opipavanjem pronađe predmet koji počinje na izvučeno slovo (ili se završavanja na to slovo ili u sebi sadrži to slovo) Zatim se uloge menjaju.
glasovna analiza, memorija, čulo dodira
"Slagalica", 
Roditelj stavlja na sto nekoliko predmeta. Pored svakog predmeta se stavi jedan tanjirić (šoljica za kafu ili sl.). U tanjirić se stave papirići sa ispisanim slovima - na početku velika štampana a posle i mala štampana (ili slova iz slovarice). Važno je da u svakom tanjiriću budu samo ona slova od kojih se može sastaviti reč - predmet pored njega. Zadatak deteta je da sastavi (ispiše) naziv predmeta. Na početku je važno birati predmete koji imaju tri slova u reči i postepeno povećavati broj slova.
Teža varijanta: Dete sastavlja reč od slova koja se nalaze u tanjiriću i tek onda sastavljenoj reči pridružuje predmet.
glasovna analiza, pisanje, čitanje

"Bingo"
Roditelj i dete biraju 15 - 20 predmeta iz kuće i stavljaju ih na poslužavnik. Na papiriće se ispisuju slova (ili slovarica) kojima počinje naziv izabranih predmeta. Papirići se stavljaju u činiju a svi predmeti u neprovidnu torbu. Roditelj i dete izvlače po četiri papirića i drže ih u tajnosti. Najpre roditelj izvlači jedan predmet  i predaje ga detetu. Ukoliko dete kod sebe ima papirić sa slovom na koje počinje naziv predmeta zadržava predmet. Ukoliko nema, predmet se vraća u torbu. Zatim dete izvlači jedan predmet i predaje ga roditelju. Pobednik je onaj učesnik koji prvi sakupi sve predmete čiji nazivi počinju na izvučena slova.
glasovna analiza reči, čulo dodira
"Koje je boje?"
Na poslužavnik se stavljaju različiti predmeti iz kuće koji su raznih boja npr. žuta cediljka, plava krpa... Na početku je broj predmeta mali - 3, a kasnije se povećava. Nekoliko trenutaka se pažnja usmerava na predmete i njihove boje. Svi predmeti se zatim stavljaju u torbu. Roditelj prvi daje instrukciju detetu da opipavanjem pronađe npr. crveni predmet. Zatim instrukciju daje dete.
imenovanje boja, pamćenje


Van mreže uspavanalepotica

  • Član
  • **
  • Poruke: 41
  • Pol: Žena
Odg: Marija Montesori
« Odgovor #2 poslato: Januar 06, 2014, 09:07:49 posle podne »
Cilj Montessori metode je negovati dečju individualnost, indirektno podstičući interes za različita područja, a učenje pretvoriti u igru. Deca se ne pohvaljuju za dostignute rezultate nego se podstiče unutrašnje zadovoljstvo postignutim. Poštuje se ritam svakog deteta u usvajanju znanja, bilo da smonte radi o natprosečno inteligentnom ili detetu s posebnim potrebama. Deca se navikavaju pomagati mlađima, uče od starijih učenika i uče se  poštovati međusobne razlike bez obzira na njihovo poreklo (rasno, nacionalno, versko).

Svoju koncepciju vaspitanja  Maria Montessori zasniva na spoznajama o razvojnim fazama dečje osetljivosti. Uočila je da deca nezavisno o mestu rođenja, kulturi, jeziku i naciji, imaju jedinstvene karakteristike razvoja. Zadovoljavanje tih razvojnih faza polazi od dve pretpostavke. Prvo, deca imaju urođene snage za samorazvoj i drugo, te se urođene snage aktiviraju kad su deca okružena povoljnom sredinom. Zadatak vaspitača  je osigurati odgovarajuću sredinu i materijale koji će podsticati samostalnu aktivnost djece. Vaspitač u Montessori koncepciji je organizator i usmerivač. Materijali i prostor za rad i boravak dece vrlo su važni. Prvo vaspitač pred decom prikazuje zašto i kako se koriste pojedini materijali, a dalje će deca sama po sopstvenom interesu i tempu raditi s tim materijalima.Materijali su pažljivo odabrani, oni su uredno složeni   u prostoriji za aktivnost dece, a od svake vrste materijala    postoji  samo jedan komplet. Dok se jedno dijete koristi  materijalom, drugo dete treba sačekati. Time se podstiče uspešna međuljudska komunikacija. Okolinu koja je primerena potrebama deteta i nudi sve što detetu treba za telesni, umni, duhovni razvoj, Maria Montessori naziva pripremljena okolina.

Ta je okolina ispunjena Montessori priborom i uređena je tako da ispunjava žive, trenutne potrebe deteta i dopušta razvoj njegove ličnosti. Sav pribor se postavlja tako da vodi dete od jedne lakše prema sve težim vežbama, od konkretnog pribora prema apstraktnijem, od lakše prema više zahtevnom nivou, ispunjena je priborom koji je primeren unutrašnjim potrebama deteta i mami ga na rukovanje.
Osnovno načelo rada je omogućavanje svakom detetu da slobodno izabere ono čime će se baviti.

Svaki deo pribora ima svoje određeno mesto koje se samo u dogovoru s decom može po potrebi preurediti. Sve što treba za jednu vežbu za mlađu decu je pripremljeno na jednoj podlozi, u jednoj kutiji ili korpici, tako da se sve potrebno može odjednom uzeti i odneti na mesto na kojem će se raditi. Tako nema traženja i interes za rad nije ometen. Pribor je čist, potpun i nenarušen, odabran da bude što lepši, odgovarajućhi i skladnih boja, mora dete podsticati, voditi ga do usavršavanja veštine. U priboru mora biti sadržana mogućnost uočavanja grešaka. Mogućnost uočavanja grešaka vaspitava dete bez direktnog uplitanja odraslog, bez opomena na pažljiv, samostalan i koncentrisan rad.

Jedino pravilo u Montessori prostoru jeste: "Nakon bavljenja nekim priborom potrebno je vratiti ga na isto mesto na kojem se nalazio i dovesti ga u isto stanje u kakvom je zatečen, kako bi i iduće dete koje ga odabere moglo njime steći potrebne veštine i znanja."

Prvi kriterijum na temelju kojeg je Montessori pribor odabran za pojedinu vežbu je njegova dostupnost detetu - dete ne zavisi od odrasle osobe ako želi uzeti pribor za neku vežbu i baviti se njime, ono ga samo može dohvatiti, uzeti, nositi...Drugi kriterijum  je podsticanje detetove aktivnosti - pribor podstiče dete da s njime nešto aktivno radi, da koristi čula, ruke i misli.

Treći kriterijum je primerenost potrebama i sposobnostima deteta, u smislu podsticanja razvoja - vežbe prate razvojne potrebe, od jednostavnih postaju sve složenije, od konkretnih sve apstraktnije i vode dete veštinama i znanju. Pribor omogućava  detetu da "hvatanjem shvati". Originalni Montessori pribor je plod naučnog opažanja i provere, zadržan je samo onaj koji je potpuno zaokupljao dečju pažnju, koji je izazivao pojavu "Montessori fenomena" – potpune usmerenosti pažnje.
Četvrti kriterijum  je mogućnost uočavanja greške u radu, jer je Maria Montessori oblikovala pribor i vežbe tako da dete može samo uočiti svoje greške i biti samostalno u ispravljanju svog rada.

Montessori pedagogija posebno razrađuje pribor i vežbe za pojedina vaspitna područja :
•   za područje vežbi praktičnog života
•   za područje vežbi za podsticanje razvoja čula
•   za područje vežbi za podsticanje govora
•   za područje vežbi matematike.
 
Montessori metoda razlikuje nekoliko faza posebne  osetljivosti u razvoju deteta.
To su razdoblja razvoja u kojima dete ima sposobnost usvajanja pojedinih veština kao nikada više u kasnijem životu. Dete više puta iznova ponavlja neku aktivnost, ona ga potpuno zaokupljuje.
•   Osetljivost za red - ne označava potrebu odraslih za urednošću, nego potrebu deteta za doslednošću i poznatim kako bi se moglo lakše orijentisati. Dete u periodu od prve do treće godine života uznemiravaju promene, kao npr. preuređenje sobe, preseljenje. Dete očekuje da će naći određeni predmet tamo gde ga je prethodno videlo.
•   Osetljivost za jezik - dete, slušajući ljudski govor od rođenja do svoje šeste godine upija jezik bez ikakve spoljašne edukacije s osnovnim rečeničnim strukturama, gramatikom i naglascima. Važno je razgovarati s detetom kako bi usvajalo nove reči i obogaćivalo jezik.
•   Osetljivost za kretanje - dete hoda, trči, kreće se i tako usavršava svoje kretanje. Ako idemo njegovim ritmom (hodamo, trčimo, stanemo), dete može hodati kilometrima, a da ga odrasli uopšte ne mora nositi.
•   Osetljivost za društveno ponašanje - s dve i po godine dete pokazuje veliki interes za drugu djecu, igra se s njima i postaje član grupe.
•   Osetljivost za male predmete - dete u periodu između prve i druge godine privlače sitni predmeti. Uzima ih u ruke, posmatra (možda stavi u usta) i tako upoznaje svet.
•   Osetljivost za razvoj čula - dete će najbolje razviti čula ako istražuje okolinu živeći s odraslima.
 
Mnoge ljude zbunjuje uloga igre u Montessori metodi, jer ona kaže da deca rade. Pod radom se, zapravo, podrazumeva dečja smislena i slobodno odabrana aktivnost koju odrasli poštuju i ne prekidaju, nego se odnose kao i prema radu odrasle osobe.
Maria Montessori je uočila da dete, kad izgleda da je u najvišem nivou svoje svesnosti, pokazuje fenomen "usmeravanja pažnje". Taj fenomen se kod malog deteta javlja uvek povezan s nekim spoljašnim  predmetom i od posebne je važnosti. To gotovo meditirajuće, dugo stanje zaokupljenosti nečim na temelju usmeravanja pažnje  je "ljubav prema predmetima" koja uvek čini dete osetljivijim za stvarnost spoljašnjeg  sveta. U trenutku  usmeravanja pažnje  javlja se normalizacija ponašanja, dete biva oslobođeno svih poremećaja karaktera, kako je navodila Maria Montessori, postaje "novo" dete.

Taj fenomen je od izuzetne  pedagoške važnosti i omogućuava  da se celi pedagoški rad usmeri na dete i njegovo samostalno delovanje.

U Montessori metodi vrlo je važno podsticanje samostalnosti. Kad su jednom Mariju Montessori pitali šta treba dozvoliti detetu da čini samo, ona je rekla da mu treba dozvoliti da čini samostalno sve ono što može. Mi često, u najboljoj nameri, činimo umesto deteta i tako sprečavamo njegov razvoj. Trebamo mu dozvoliti da radi samo, i da na taj način uči o svetu i izgrađuje samopouzdanje.

 

Van mreže uspavanalepotica

  • Član
  • **
  • Poruke: 41
  • Pol: Žena
Odg: Marija Montesori
« Odgovor #3 poslato: Januar 07, 2014, 08:54:36 posle podne »





 

Tekstovi objavljeni na ovom sajtu su autorsko delo korisnika i vlasništvo sajta www.hendidrustvo.info. Svaki korisnik ovog sajta je odgovoran za sadržaj svoje poruke koju objavi na sajtu. Sajt se odriče svake odgovornosti za sadržaj tih poruka. Dalja distribucija tekstova dozvoljena je isključivo u nekomercijalne svrhe i uz jasno citiranje izvora i autora poruke, kao i internet adrese na kojoj se original nalazi. Ako su u pitanju tekstovi, koji prenose lične događaje i sudbine korisnika ovog sajta, za njih morate dobiti dozvolu od autora. Takođe, za ostale vidove distribucije, obavezni ste da prethodno zatražite odobrenje od administratora www.hendidrustvo.info sajta ili autora teksta.