Autor Tema: Vežbe za skoliozu  (Pročitano 59088 puta)

Van mreže plava

  • Član
  • **
  • Poruke: 446
  • Pol: Žena
  • happy
Vežbe za skoliozu
« poslato: Decembar 01, 2010, 02:05:07 posle podne »
Želim da na ovoj temi prikupljamo sve značajne informacije koje se tiču korektivne gimnastike.
Naravno, svima preporučujem da odu kod fizijatra da im prepiše vežbe, ali ako neko živi u nekom malom mestu i predstavlja mu veliki problem odlazak u bolnicu, ovde će naći nešto korisno.  :ok:
Za sve koji žive u Beogradu, najbolji izbor je klinika na Banjici, jer su tamo najbolji stručnjaci za skolioze.

Molim vas da pitanja postavljate na temi Skolioza - diskusije, jer želim da ova tema bude namenjena isključivo za gotove informacije.

Hendi-društvo

Vežbe za skoliozu
« poslato: Decembar 01, 2010, 02:05:07 posle podne »

Van mreže plava

  • Član
  • **
  • Poruke: 446
  • Pol: Žena
  • happy
Odg: Vežbe za skoliozu
« Odgovor #1 poslato: Decembar 01, 2010, 02:36:11 posle podne »
Evo nekoliko skeniranih stranica iz knjige Korektivna gimnastika autora Koturovića i Jeričevića (izdavač Sportska knjiga, Beograd). Knjiga je jako dobra, probajte je nabaviti od nekoga.
Nadam se da će vam ovo biti od pomoći.

Sledeće vežbe su za funkcionalnu skoliozu, tj. skoliotično držanje, desnu grudnu skoliozu.


Van mreže plava

  • Član
  • **
  • Poruke: 446
  • Pol: Žena
  • happy
Odg: Vežbe za skoliozu
« Odgovor #2 poslato: Decembar 01, 2010, 02:36:54 posle podne »

Van mreže plava

  • Član
  • **
  • Poruke: 446
  • Pol: Žena
  • happy
Odg: Vežbe za skoliozu
« Odgovor #3 poslato: Decembar 01, 2010, 02:37:37 posle podne »



Van mreže plava

  • Član
  • **
  • Poruke: 446
  • Pol: Žena
  • happy
Odg: Vežbe za skoliozu
« Odgovor #4 poslato: Decembar 01, 2010, 04:35:12 posle podne »
Vježbe za skoliozu

8. 03. 2010 od Dejan Subota 
Upisano pod Fizioterapijski postupci

- sve vježbe započinjemo dubokim udahom na nos i laganim izdahom na usta. Sve vježbe izvodimo 10 puta

Položaj: na leđima
- zatezati stopala gore pa dolje
- naizmjenično savijati jednu pa drugu nogu
- istovremeno savijati obje noge
- prekrižene ruke staviti iza vrata, koljena savijena te privlačiti lakat jedne ruke ka koljenu suprotne noge
- prekrižene ruke iza vrata, koljena savijena te bpokušati spojiti laktove sa koljenima
- ruke su ispružene iznad glave te naizmjenično pokušati suprotnom rukom dotaknuti suprotno stopalo
- ruke ispružiti iznad glave te pokušati sa obje ruke dodirnuti oba stopala
- noge su ispružene, pete odignute od podloge i sa ispruženim nogama raditi škare
- “voziti bicikl” po zraku

Položaj: na boku
- donja ruka je savijena ispod glave, donja noga je savijena u koljenu, gornja noga je ispružena, koljeno gornje noge treba približiti do lakta donje ruke
- donja ruka je savijena ispod glave, donja noga je savijena u koljenu, gornja noga je ispružena i lagano je odižemo od podloge sa zategnutim stopalima prema gore (prema tijelu)
- donja ruka je savijena ispod glave, donja noga je savijena, gornju nogu odignemo i kružimo njome u kuku, stopalo je zategnuto prema gore

Položaj: na trbuhu
- ruke su uz tijelo, oslonimo se na nožne prste i odižemo koljena od podloge i zadržimo par sekundi
- naizmjenice savijati jednu pa drugu nogu u koljenu
- istovremeno savijati obje noge u koljenima
- ruke su uz tijelo te ih odižemo zajedno sa trupom od podloge
- ruke su iznad glave te ih ispružene odižemo od podloge dok glava ostaje na podlozi
- ruke su iznad glave te ih ispružene odižemo od podloge zajedno sa glavom
- ruke su iznad glave te odižemo jednu ispruženu ruku i suprotnu nogu od podloge
- ruke su savijene u laktovima u slovo u te ih odižemo od podloge dok glava ostaje na podlozi
- ruke su savijene u laktovima u slovo u te ih odižemo od podloge zajedno sa glavom i trupom
- ruke su savijene u obliku slova u, odignemo ih zajedno sa glavom te ih u zraku ispružimo, vratimo u slovo u i spustimo
- ruke su prekrižene u prstima iznad glave i odižemo ih od podloge bez odizanja glave
- ruke su prekrižene u prstima iznad glave i odižemo ih od podloge zajedno sa glavom

Položaj: četveronoške
- zauzeti četveronožni položaj na koljenima i dlanovima te izvijati kralježnicu prema dolje i zatim prema gore (“mačka”)
- iz četveronožnog položaja na dlanovima i koljenima pokušati sjesti na pete bez pomicanja dlanova te se polako vraćati prema dlanovima dok je kralježnica savijena prema podlozi

Dejan Subota

(vježbe izradile i pripremile kolegice i kolege fizioterapeuti K.B. Sestara Milosrdnica u Zagrebu)

preuzeto sa
http://fizioterapija.hr/vjezbe-za-skoliozu/#comments

Van mreže plava

  • Član
  • **
  • Poruke: 446
  • Pol: Žena
  • happy
Odg: Vežbe za skoliozu
« Odgovor #5 poslato: Decembar 01, 2010, 05:52:22 posle podne »
KINEZITERAPIJA:

Kineziterapija kao jedina terapija primjenju se kod tzv.skoliotičnih držanja i kod lakih skolioza koje pokazuju diskretan progredirajući tijek. Jednako je važno koristiti vježbe kao prevenciju lošeg držnja, daljnje progresije u skoliozu ali i podloge za zdrav razvoj mišićno-koštanog sustava kao i osnovu za stvaranje dobrih posturalnih navika pri sjedenju, stajanju i hodanju.

Kod strukturalnih skoliza cilj kineziterapije je održavanje postojećeg stanja povećanjem mobilnosti kralješnice, povećanjem snage mišića a time i zadržavanje postojeće deformacije ili usporavanja daljnje progresije. Koristi se u kombinaciji sa nošenjem ortoza.

Izbor između simetričnih ili asimetričnih vježbi temelji se na postojećem stupnju skolioze, rigidnosti deformacija, stanju preostale muskulature, dobi pacijenta.

Simetrične vježbe indicirane su kod skoliotičnih držanja.
Cilj im je ojačati leđnu i abdominalnu muskulaturu i time povećati stabilnost kralješnice. Izvode se istovremenim jačanjem konkavne i konveksne strane. Jednako važno je i istezanje skraćene muskulature – mišića fleksora zadnje lože natkoljenice (hamstringsa), mišića quadratus lumboruma, mišića adduktora natkoljenice. Provode se i vježbe na pomagalima (švedske ljestve), kao i  s pomagalima (lopta, štap) te vježbe u vodi. Poželjno ih je provoditi u grupi zbog motivacije koja je potrebna za što dugotrajnije provođenje terapije. Osim vježbi preporuča se i bavljenje sportom (osobito plivanjem).

Kod graničnih slučajeva između skoliotičnog držanja i lake skolioze (do 30 stupnjeva skoliotične krivine) prema kliničkoj slici određuju se asimetrične ili simetrične vježbe.
Najčešće se kombiniraju simetrične sa nekim asimetričnim  vježbama. Uz individualizirani pristup svakom pacijentu i dalje se mogu uklopiti u grupne vježbe. Provode se i vježbe na pomagalima (švedske ljestve), kao i  s pomagalima (lopta, štap) te vježbe u vodi. Jednako se preporuča bavljenje sportom (osobito plivanjem) a indicirana je i elekrostimulacija- jačanje slabijih mišića uz intermitentno ispravljenje krivine električnim impulsima.

Kod srednjih i teških strukturalnih skolioza od neprocjenjive je važnosti izrada individualnog plana vježbi za svakog pojedinog pacijenta. Tu se moraju naći asimetrične vježbe s pravilnim smjerovima istezanja koja će djelovati terapeutski na krivine. Lošim izborom vježbi, osim što neće biti učinka na primarnoj krivini, može doći do pojačavanja stupnja iskrivljenja kompenzatornih krivina.
Od 30 do 50 stupnjeva provode se asimetrične vježbe. Zadatak im je ojačati mišiće konveksne strane, a istegnuti mišiće konkavne strane npr. kod desne torakalne skolioze istežemo lijevu, a jačamo desnu stranu. Kod provođenja ovih vježbi osim individualnog plana potrebna je i stalna pomoć terapeuta za fiksacije prilikom istezanja. Rad s ovim pacijentima teško je uklopiti u grupni rad. Vježbe u vodi se mogu provoditi zbog svog povoljnog učinka na kondiciju i respiraciju pacijenta, ali je i tu potrebna izrada strogog plana asimetričnih vježbi.

Osim elektrostimulacije indicirana je i primjena korekcijskih steznika (Milwaukee steznik, Bostonski steznik, TLSO). Osnovni kinezioterapijski principi izvođenja vježbi u stezniku su: aktivna ekstenzija ("bježanje" od pelota) uz korekciju rotacije djelovanjem torakalne ili lumbalne pelote.

Vježbe disanja imaju za cilj povećanje mobilnosti i kapaciteta prsnog koša. Specifične  vježbe povećanja mobilnosti kralješnice su tzv. vježbe po Zillgrey-u.

Iznad 50 stupnjeva skoliotične krivine indicirano je operativno liječenje.

preuzeto sa
http://www.ergovita.hr/DesktopDefault.aspx?tabId=70&ArticleID=62

 

Van mreže plava

  • Član
  • **
  • Poruke: 446
  • Pol: Žena
  • happy
Odg: Vežbe za skoliozu
« Odgovor #6 poslato: Decembar 01, 2010, 11:28:49 posle podne »
Vežbe za korekciju skoliotičnog lošeg držanja

Vežbe opisane u tekstu ispod predstavljaju deo programa za korekciju skoliotičnog lošeg držanja koji se sprovodi u "Centru za korektivnu gimnastiku i fizikalnu terapiju". Potpun program se sastoji iz 47 vežbi gde se svaka vežba izvodi sa po 10 ponavljanja. Uz opis svake vežbe, ovde je priložen i kratak isečak iz filma sa vežbama za korekciju skoliotičnog lošeg držanja koji prikazuje pravilno izvođenje vežbe. Vežbe su prikazane za slučaj leve skolioze. U slučaju desne skolioze vežbe treba izvoditi u suprotnu stranu.

http://www.centarsm.co.rs/ProgramSkolioza.htm?sub=sub2&insub=insub3

Kao što možete videti, na ovom sajtu možete naći vežbe i za druge deformacije.

Van mreže plava

  • Član
  • **
  • Poruke: 446
  • Pol: Žena
  • happy
Odg: Vežbe za skoliozu
« Odgovor #7 poslato: Decembar 01, 2010, 11:33:34 posle podne »
Vežbe za korekciju skolioze preuzete iz knjige „Gledaj kako rastem”, autora Ljubomira Stankića

http://korak.rs/index.php/vebe/vebe-za-skoliozu

I ovde takođe možete naći vežbe i za druge deformitete.

Van mreže plava

  • Član
  • **
  • Poruke: 446
  • Pol: Žena
  • happy
Odg: Vežbe za skoliozu
« Odgovor #8 poslato: Decembar 01, 2010, 11:38:06 posle podne »
Korektivna gimnastika - pokret kao osnovno sredstvo u prevenciji lošeg držanja tela

Pokret, fizička vežba, kao osnovno sredstvo kineziterapije, samim tim i  korektivne gimnastike  deli se na :

   1. Aktivne vežbe
   2. Pasivne vežbe
   3. Potpomognute vežbe
   4. Vežbe protiv otpora
   5. Vežbe disanja, masaža i samomasaža

U odnosu na mogućnosti vežbača određuje se i sam tip fizičke vežbe.

Mišiće koji učestvuju u pokretu delimo na:

   1. Agoniste, pokretači odgovorni za pokret
   2. Antagoniste, oponenti agonistima
   3. Sinergiste, pomagači agonistima
   4. Fiksatore, stabilizatore okolnih zglobova

Zavisno od vrste mišićnog naprezanja razlikujemo:

1. Izotoničku kontrakciju

Može biti koncentrična (pripoji se približavaju) i ekscentrična kontrakcija (pripoji se udaljavaju), napetost mišića ostaje nepromenjena tokom promene dužine mišića.

2. Izometrijsku kontrakciju

Ovu kontrakciju karakteriše promena  mišićne  napetosti,  a dužina mišića ostaje ista.

3. Izokinetičku kontrakciju

Vrsta kontrolisane mišićne kontrakcije koja proizvodi pokret pri konstantnoj brzini. Koristi se u rehabilitaciji na, tzv. izokinetičkim dinamometrima.

Važnost poznavanja mišićnih kontrakcija je velika u praktičnom radu kada se vrši izbor korektivnih vežbi.

Mišići funkcionišu tako što deluju silom na mesto na kojima su pripojeni za kosti, a kosti čine različite vrste sistema poluga.

Poluge u čovečijem telu dele se  na:

   1. Poluge prvog reda (poluge ravnoteže)
   2. Poluge drugog reda (poluge snage)
   3. Poluge trećeg reda (poluge brzine)

Primena početnih položaja u korektivnoj gimnastici je od velikog značaja. U odnosu na deformitet i druge mogućnosti samog polaznika (starost, mišićna snaga, elastičnost...) bira se i početni položaj. U praksi se koriste sledeći početni položaji  (PP):

   1. Ležeći pp; na trbuhu, leđima i boku
   2. Sedeći pp; turski sed, prednožno i raznožno
   3. Klečeći pp; upor klečeći
   4. Stojeći pp; pored ripstola, licem ili leđima
   5. PP u visu
   6. PP u uporu

Principi rada u korektivnoj gimnastici pomažu u realizaciji programa vežbi i siguran su vodič ka dobrim korektivnim rezultatima.

Treba istaći sledeće principe:
1. Princip ranog uključivanja u korektivni rad
2. Principi motivacije:

    * princip analize i razumevanja vežbe,
    * izbegavanje bola,
    * princip postupnosti i sistematičnosti,
    * kontinuitet, istrajnost i redovnost u vežbanju,
    * princip izbegavanja monotonije, izborom pomagala, pp...

3. Princip praćenja i kontrolisanja

Kada se govori o samom doziranju vežbi treba voditi računa o osnovnim načelima vežbanja, od lakšeg ka težem i prostog ka složenom. Doziranje vršimo pomoću:

   1. Amplitude pokreta
   2. Tempa izvođenja
   3. Broja  ponavljanja
   4. Dužine poluge
   5. Vremena trajanja vežbe

preuzeto sa
http://www.korektivna.co.rs/

 

Van mreže plava

  • Član
  • **
  • Poruke: 446
  • Pol: Žena
  • happy
Odg: Vežbe za skoliozu
« Odgovor #9 poslato: Decembar 01, 2010, 11:45:30 posle podne »
KINEZITERAPIJA

POKRET je ŽIVOT!!! VAŠE ZDRAVLJE I ENERGIJA zavise od KRETANJA!!!

Zvaničan stav SZO je da je UMERENA FIZIČKA AKTIVNOST najbolji način da očuvate i poboljšate svoje zdravlje!
KINEZITERAPIJA je terapija POKRETOM!

KINEZITERAPIJA (grčke reči kinein – kretati se, kinezis – pokret) je oblast fizikalne terapije koja se bavi primenom pokreta u svrhe lečenja, a u cilju uspostavljanja optimalnog funkcionisanja delova i organizma u celini.
Kineziterapija kao deo fizikalne terapije predstavlja jedan od najvažnijh aspekata medicinske rehabilitacije. Ona se bavi primenom sistematizovanih pokreta pojedinih delova tela ili celog tela u vidu vežbi radi očuvanja, uspostavljanja, razvijanja i zamene funkcija lokomotornog aparata, kao i organa i sistema koji su u funkcionalnoj vezi sa lokomocijom. Cilj kineziterapije je maksimalno iskorišćavanje svih potencijala tretiranog pacijenta sa akcentom na optimalni mogoći oporavak oštećene funkcije lokomotornog aparata.

Kineziterapija obuhvata aktivne i pasivne vežbe.
Aktivne vežbe se dele na:
- aktivne potpomognute
- aktivne nepotpomognute
- aktivne vežbe sa otporom.
Ona se primenjuje u gotovo svim medicinskim specijalnostima kod brojnih patoloških stanja, ali i preventivno. Apsolutnih kontraindikacija praktično nema, a relativne su malobrojne.

U izvođenju jednog pokreta učestvuje više anatomskih struktura:
- koštani sistem
- zglobovi
- mišići
- periferni nervni sistem
- centralni nervni sistem
Još veći značaj kineziterapija dobija upravo zbog toga što pokret dovodi do angažovanja i ostalih organskih sistema : kardiovaskularnog, respiratornog, endokrinog idr.

Zato je danas kineziterapija obavezni deo rehabilitacije ne samo kod bolesti i povreda koštano-zglobnog sistema (lokomotornog aparata), već i kod bolesti srca i krvnih sudova, bolesti disajnih organa, nefroloških, neuroloških i drugih bolesnika.

Tissot, 1981.godine piše: “Pokret po svom delovanju zamenjuje svako terapeutsko sredstvo, dok ostala medikamentozna sredstva ne mogu zameniti pokret”.

KINEZITERAPIJA MORA BITI STRUČNO VOĐENA I DOZIRANA!

Propisuje je doktor, specijalista fizikalne medicine i rehabilitacije a sprovodi je viši fizioterapeut uz nadzor lekara. Doziranje kineziterapije zahteva poznavanje opšteg stanja organizma (kardiovasku- larni sistem, respiratorni sistem , nervni sistem, psihička spremnost i motivacija, zanimanje pacijenta,da li se nekada bavio sportom…).
Terapijski efekti kineziterapije su:
- povećanje mišićne snage i elastičnosti
- povećanje obima pokretljivosti u zglobovima
- poboljšanje funkcije kardiovaskularnog sistema, disajnih organa, nervnog sistema i organa za varenje
- poboljšanje cirkulacije i ubrzanje lokalnog metabolizma i procesa oporavka organizma u celini
- stvaranje pravilne šeme pokreta i motoričke aktivnosti

preuzeto sa
http://www.antamedica.com/fizikalna/kineziterapija/

Van mreže plava

  • Član
  • **
  • Poruke: 446
  • Pol: Žena
  • happy
Odg: Vežbe za skoliozu
« Odgovor #10 poslato: Decembar 02, 2010, 04:20:30 posle podne »
evo prikaza par vježbica u terapiji skolioze. napomena da se u ordinaciji za fizikalnu medicinu i rehabilitaciju vježbe provode individualno, pod nadzorom fizioterapeuta, a isto tako ordinacija u suradnji sa gradom i nekim okolnim općinama organizira vježbe za probleme razvoja kralješnice , odnosno korektivnu gimnastiku, kao grupni rad, također pod nadzorom fizioterapeuta.
 
princip vježbi je da općenito istežemo stranu na kojoj su mišići sakraćeni, (paravertebralni mišići) a to je logično strana suprotna konveksitetu, odnosno ukoliko je skolioza torakalna desno konveksna istezat ćemo mišiće lijeve strane leđa, lijeve paravertebralne mišiće, tako što ćemo kompletni trup, sa ramenim pojasom naginjati u desno



normalna kralješnica      desnokonv. th. skolioza     istežemo tijelo u desno

Dakle trup ćemo nagnuti u desno tako što ćemo podići lijevu ruku iznad glave i istezati ju u desno. To je recimo prva vježba (gore na slici). Vježbe se rade u 10 puta
 

Van mreže plava

  • Član
  • **
  • Poruke: 446
  • Pol: Žena
  • happy
Odg: Vežbe za skoliozu
« Odgovor #11 poslato: Decembar 02, 2010, 04:22:47 posle podne »
Sad možete podići obje ruke iznad glave, pa raditi malo simetrične vježbe , za zagrijavanje, vježbe moraju imati nekog smisla. Ruke uz tijelo , ruke iznad glave . 10 puta.
 
Kružiti rukama, iz ramena. Također zagrijavanje. 10 puta unaprijed, 10 puta unatrag.
 
Kružiti glavom, zatim nagnuti glavu na jedno rame, na drugo rame. Podići glavu u vis(gledati u strop) , spustiti glavu (dodirnuti bradom prsnu kost).
 
Stavite ruke na vrat. Istezati se u desno tako da se lijevi lakat pomiče prema gore. Ponovi 10 puta.(pogledaj sliku).
 


Ruke ostaju na vratu, pomičemo cijeli trup u desno (znači rotacija trupa) tako da se lijevi lakat opet odiže iznad desnoga, i istovremeno desnu nogu podižemo, savijajući je u kuku i koljenu. Sve se vježbe ponavljaju 10 puta pa to više neću naglašavati.

Van mreže plava

  • Član
  • **
  • Poruke: 446
  • Pol: Žena
  • happy
Odg: Vežbe za skoliozu
« Odgovor #12 poslato: Decembar 02, 2010, 04:27:43 posle podne »


rotacija trupa s odizanjem desne noge
 

......slijede vježbe iz ležećeg položaja na leđima...
 

Lijeva noga savijena u koljenu i kuku, desna noga ispružena na podlozi. Lijevom rukom ispruženom iznad glave istežemo se prema desno, dok se desna ruka isteže s vanjske strane lijevog koljena. Pogledaj sliku




Van mreže plava

  • Član
  • **
  • Poruke: 446
  • Pol: Žena
  • happy
Odg: Vežbe za skoliozu
« Odgovor #13 poslato: Decembar 02, 2010, 04:29:43 posle podne »
Na donjoj slici prikazana je simetrična vježbica, dakle obje se ruke istežu prema koljenima , odnosno preko koljena i tako se leđa simetrično istežu. Vježbom jačamo gornji dio trbušnih mišića.
 
Sljedeću vježbu radimo slično kao u simetričnoj vježbici samo ovdje kao specifično za skoliozu, obje ruke istežemo s vajnske strane desnog koljena. (Ovo je dakle asimetrična vježbica za torakalnu desnokonveksnu skoliozu). Vježbom jačamo gornje i kose trbušne mišiće i istovremeno istežemo lijevu skupinu paravertebralnih mišića (mišići uz kralješnicu koji su u slučaju skolioze skraćeni).
 


Važno je ojačati i dovesti u ravnotežu suprotne skupine mišića, tako, jačajući leđne mišiće
ne smijemo zapostaviti trbušnu skupinu mišića, zato u sklopu programa vježbica radimo i vježbe za jačanje trbušnjaka.

Van mreže plava

  • Član
  • **
  • Poruke: 446
  • Pol: Žena
  • happy
Odg: Vežbe za skoliozu
« Odgovor #14 poslato: Decembar 02, 2010, 04:33:03 posle podne »
Slijedeća vježbica jača donju skupinu trbušnih mišića.Ležeći na leđima podižemo obje noge na visinu od nekih 45°. Ovo je također simetrična vježba.



.......položaj na boku...
 

Ležeći na lijevom boku, lagano podižemo glavu ka desnom ramenu. (Pokret se može raditi i uz otpor tako što ćemo desnom rukom upirati u glavu).



podižemo glavu                rukom dajemo otpor
 

 

Tekstovi objavljeni na ovom sajtu su autorsko delo korisnika i vlasništvo sajta www.hendidrustvo.info. Svaki korisnik ovog sajta je odgovoran za sadržaj svoje poruke koju objavi na sajtu. Sajt se odriče svake odgovornosti za sadržaj tih poruka. Dalja distribucija tekstova dozvoljena je isključivo u nekomercijalne svrhe i uz jasno citiranje izvora i autora poruke, kao i internet adrese na kojoj se original nalazi. Ako su u pitanju tekstovi, koji prenose lične događaje i sudbine korisnika ovog sajta, za njih morate dobiti dozvolu od autora. Takođe, za ostale vidove distribucije, obavezni ste da prethodno zatražite odobrenje od administratora www.hendidrustvo.info sajta ili autora teksta.