Autor Tema: Bobath koncept  (Pročitano 9579 puta)

Van mreže sand

  • VIP
  • ***
  • Poruke: 522
  • Gospodarica foruma
Bobath koncept
« poslato: Septembar 08, 2007, 11:57:02 posle podne »
Bobath koncept

Bobath Koncept je pristup orijentiran rješavanju problema kroz uzimanje statusa i tretiranje osoba sa smetnjama FUNKCIJE, POKRETA I TONUSA nastalih zbog lezije (oštećenja) centralnog živčanog sustava.
Osoba će biti ocijenjena s obzirom na svoje funkcije, a unutar promjenjenih okolnosti. Proces tretmana je individualno prilagođen bio-psiho-socijalnim potrebama te uključuje prevenciju. Interaktivni proces između osobe s oštećenjem, interdisciplinarnog tima i obitelji i/ili skrbnika (njegovatelja) vodi odmjerenim postupcima unutar (tijekom) 24 sata dnevno.
Cilj tretmana / postupanja je optimiranje funkcija. Neprekidni proces uzimanja statusa, tretmana i postupanja orijentiran je ponajprije nesposobnostima funkcija, a ujedno vodi integraciji poboljšane kontrole u daljnji život. U tijeku tretmana terapeuti pokušavaju optimirati obrasce (o)držanja i pokreta, kako bi se poboljšala učinkovitost.
Tretman / postupanje predstavlja traženje rješenja za određene aspekte motoričkog ponašanja kojeg karakteriziraju neke aktivnosti koje smetaju uspješnom provođenju. Ovo uključuje, s jedne strane, aktivno sudjelovanje pojedinca, ali i specifično ruko(m)vođenje (handling) terapeuta, koje će se prilagoditi problemu i postepeno usmjeravati u cilju postizanja neovisnosti. Istodobno, motoričke zadaće i okolina bit će strukturirani prema individualnim potrebama.
Primjenom i razvojem u neurološkoj rehabilitaciji, Bobath Koncept danas zauzima vodeće i priznato mjesto u većini europskih i svjetskih država. Također, predstavlja najtraženiji oblik edukacije fizio i radnih terapeuta koji se bave neurološkom rehabilitacijom.

Idejni cilj Bobath koncepta ja da dijete s poremećajem kretanja, uz pomoć terapeuta i roditelja, postigne najveću moguću samostalnost u svakodnevnom životu. Temeljna misao koncepta ostavlja dovoljno slobodnog prostora za analize, nove ideje i varijante.

Težište je na razumijevanju različitih međusobnih odnosa. Ovaj koncept stvara osnovu za suradnju između oboljelog djeteta, njegovih roditelja, ostalih uključenih osoba i društvene okoline.

Bobath koncept sadrži dva važna principa:

    * neurofiziološka osnova
    *sveobuhvatni način gledanja na problem

Budući da je riječ o medicinski oblikovanom konceptu, on svoju uporabu nalazi u dijagnostici pedijatara, neuropedijatara, u dijagnostici i terapiji u fizikalnoj terapiji, edukacijskoj rehabilitaciji i logopediji.

Prema Bobath konceptu na neurofiziološkoj osnovi mogu se liječiti djeca svih starosnih skupina sa sljedećim neurološkim smetnjama:

    *različiti oblici cerebralnih poremećaja kretanja,
    * meningomijelocela (slučaj ljuštenja leđna moždine zbog napuknuća kralježnice, npr. kod spine bifide),
    *stanje nakon traume mozga ili moždanog infarkta,
    * zaostajanje u duševnom razvoju različitih razmjera,
    *senzomotorna zaostajanja u razvoju drugih uzroka.


Hendi-društvo

Bobath koncept
« poslato: Septembar 08, 2007, 11:57:02 posle podne »

Van mreže sand

  • VIP
  • ***
  • Poruke: 522
  • Gospodarica foruma
Odg: Bobath koncept
« Odgovor #1 poslato: Septembar 08, 2007, 11:58:09 posle podne »
 O principima Bobath koncepta
 
 Neurološka osnova

Središnji živčani sustav je jedan krajnje složen sustav koji posjeduje nebrojene mogućnosti “regulacije”: “internu” (samu u sebi) i “eksternu” (povezanu s vanjskim podražajima), što znači da središnji živčani sustav raspolaže sa određenim senzomotoričkim upravljačkim sklopovima. Pritom on iz okoline, iz periferije prima podražaje za daljnju obradu. Periferni podražaji dolaze preko tetiva, mišića, kože, zglobova, očiju i ušiju. U vezi sa sustavom za ravnotežu kod djeteta kao odgovor na sve te mogućnosti obrade, opažamo mogućnost senzomotoričkog upravljanja, senzomotoričkog razvoja, tu između ostalog ubrajamo:

    *kontrolu držanja na podlozi i u prostoru,
    * upravljanje motoričkom koordinacijom sa usklađenim, međusobno ovisnim pokretima, ne samo u području grube motorike, već i u pokretima precizne motorike kao sto su pisanje ili govor,
    *regulaciju pokretanja u motoričkom području; čak i pri procesima opažanja i u emocionalnom području “regulira” nedirnuti središnji živčani sustav.

Kod oštećenja u središnjem živčanom sustavu može doći do “krivih regulacija”, koje se mogu očitovati na različite načine, na primjer u poremećajima kretanja različitih razmjera. Nemogućnost ili poteškoće pri “samoreguliranju”, nemogućnost da se “koordinira”, da se prilagodi najrazličitijim situacijama, za dijete sa poteškoćama u kretanju često ne znači da su naporne i teške samo grube motoričke sposobnosti, na primjer kotrljanje po sobi, sjedenje na podu prilikom igre ili penjanje i hodanje. Mogu također biti oštećena i ostala područja, na primjer funkcije ruku, uzimanje hrane, pa čak i disanje, te aktivni razvoj govora, sluha i vida.

Budući da se želje i osjećaji također izražavaju pomoću pokreta, djeca sa smetnjama pokreta često se pogrešno shvaćaju i krivo procjenjuju. Kao posljedica mogu biti izraženi poremećaji u ponašanju, koji mogu naškoditi razvoju djetetove osobnosti, njegovu osjećaju vlastite vrijednosti i njegovoj samostalnosti. Zbog poremećaja kretanja može također doći i do nedovoljnog tjelesnog opažanja (površinska i dubinska senzibilnost) i doživljavanja prostora.

Van mreže sand

  • VIP
  • ***
  • Poruke: 522
  • Gospodarica foruma
Odg: Bobath koncept
« Odgovor #2 poslato: Septembar 09, 2007, 12:11:22 pre podne »
Polazeći od upravo spomenutih spoznaja postaje jasno da se dijete sa centralnim poremećajem kretanja može promatrati samo u njegovom sveobuhvatnom razvoju, odnosno u njegovom razvoju u odnosu na društvenu okolinu.

Pri terapiji vodi se računa o toj činjenici, tako da se u jednoj “bazi nalaza” ispituje trenutni stupanj razvoja djeteta u motoričkom razvoju, te u društvenom, i s time povezanim razvojem u igri, govoru i emocionalnom razvoju. Razlika u nalazu tada predstavlja početnu točku za postojeće terapijske mogućnosti ili za prosuđivanje terapija.

Nit vodilju u terapiji predstavlja senzomotorički razvoj sa svojim varijacijama. Terapija se uvjetno oslanja na takozvane “točno određene datume” ili “miljokaze” (kamenje koje označava dužinu puta).

Presudna je procjena djetetovih mogućnosti, odnosno vještina.; ona uključuje kvalitativnu procjenu i kompenzacijske mogućnosti koje su djetetu na raspolaganju za “samopomoć u svakodnevnom životu”.

Drugo obilježje sveobuhvatnog načina promatranja je dijalog koji se odvija na različitim razinama: unutar terapijske situacije terapeut ili roditelj djetetu pružaju oslonac kada ono treba savladati jednu funkcionalnu situaciju. Dijete pomoću mimike i/ili govornog izražavanja ili pomoću gestikulacije daje signale prihvaćanja ili odbijanja.

Ciljano, primjena terapije tako se bazira na dobrim sposobnostima opažanja. Na ovaj se način sposobnosti djeteta oprezno mogu, s jedne strane ojačati i potvrditi, a s druge obnoviti, proširiti i u danim slučajevima također i promijeniti. Tako dijete uči promatrati određene stvari, koje su mu dobro poznate, kao pravilne i razumljive same po sebi, i spremno se upušta u nešto novo čemu ga podučavamo. Time se dijete na svom putu prema samostalnosti nalazi u “dijalogu” s okolinom. Ono ujedno postaje i dovoljno samosvjesno da može tražiti pomoć, ako nije doraslo situaciji.

Terapeut je referentna osoba za sve koji sudjeluju u terapiji i on nudi potporu. On podupire obitelj u ophođenju s djetetom s posebnim potrebama (npr. naglašavanje važnih stvari, savjetovanje,) i uzima u obzir strukturu obitelji.

Iz dosadašnjeg prikaza također je jasno da liječnička dijagnostika (neuropedijatar, oftalmolog, specijalist za uho-grlo-nos, ortoped,..) mora biti u suradnji sa fizioterapeutom, logopedom, psihologom i pedagogom, kako bi djeca i njihovi roditelji dobili potporu koja im je potrebna. “Zajednički jezik” u Bobath konceptu olakšava ovu suradnju različitih stručnih smjerova

“Rukovanje” u svakodnevnom životu djetetu predstavlja potporu na putu prema samostalnosti. Ono je ponuđeno kako bi dijete što češće osjetilo fiziološke (pravilne) pokret i držanje, i kako bi ih ono dodatno naučilo za pravu terapijsku situaciju. Time se povećava učinkovitost terapije. To “rukovanje” predstavlja ciljano sredstvo za svako dijete u kućnoj sredini. Također i u dječjim vrtićima i školama, ona djeluje kao potpora potpomaganju djece s cerebralnim poremećajima kretanja. Kroz ciljanu primjenu ne podupiru se samo duševne sposobnosti; ovakva “rukovanja” mogu također ublažiti i smanjiti sekundarne poremećaje poput skolioze i luksacije kukova. “Rukovanje” bi trebalo proizvesti olakšanje, a pritom ne dovesti do smetnji; ono bi trebalo služiti djetetu, roditeljima i ostalim uključenim osobama.

 “Rukovanje” se odnosi na sljedeće svakodnevne situacije:

    * uzimanje hrane,
    *oblačenje i svlačenje,
    *osobna higijena i odlazak na toalet,
    *nošenje na rukama,
    *promjena mjesta npr. sjedenje na i silaženje s invalidskih kolica,
    *pomoć pri sjedenju i stajanju za olakšavanje crtanja, pisanja, ručnog rad ili igre;

razlikujemo:

    *pomoć pri situacijama mirovanja (spavanje, gledanje ili čitanje),
    *pomoć pri aktivnim situacijama (jelo, igra, kupanje).

U primjeni terapije vrijedi pravilo: “Što je manje moguće, toliko često koliko je potrebno”. “Rukovanje” se mora stalno prilagođavati novim sposobnostima u senzomotoričkom razvoju djeteta, a time se moraju i stalno preispitivati.

Sažeto, glavni ciljevi Bobath koncepta su:

    *prenošenje funkcionalno upotrebljivih sposobnosti,
    *sustavno pripremanje, u malim koracima, za gore navedeni cilj,
    *poticanje motoričkog, psihičkog, govornog i društveno‑emocionalnog razvoja sa svrhom postizanja najveće moguće samostalnosti,
    *mjere koje je moguće unaprijed planirati kako bi se izbjegla sekundarna oštećenja, npr. deformacije, kontrakture i poremećaji u ponašanju.

mameibebe

 

Tekstovi objavljeni na ovom sajtu su autorsko delo korisnika i vlasništvo sajta www.hendidrustvo.info. Svaki korisnik ovog sajta je odgovoran za sadržaj svoje poruke koju objavi na sajtu. Sajt se odriče svake odgovornosti za sadržaj tih poruka. Dalja distribucija tekstova dozvoljena je isključivo u nekomercijalne svrhe i uz jasno citiranje izvora i autora poruke, kao i internet adrese na kojoj se original nalazi. Ako su u pitanju tekstovi, koji prenose lične događaje i sudbine korisnika ovog sajta, za njih morate dobiti dozvolu od autora. Takođe, za ostale vidove distribucije, obavezni ste da prethodno zatražite odobrenje od administratora www.hendidrustvo.info sajta ili autora teksta.