Hiperkinetski poremećaj ima od tri do deset odsto školaraca Manjak pažnje i višak aktivnosti
Autor: J. Tomašević
Beograd - Hiperkinetski poremećaj najčešći je mentalni poremećaj kod dece, a iako počinje u ranom detinjstvu, retko se prepoznaje pre polaska u školu. Prema opštim epidemiološkim podacima ovaj poremećaj prisutan je kod tri do deset odsto mališana školskog uzrasta.
Načelnik psihijatrije na Klinici za dečju neurologiju i psihijatriju, prof. dr Aneta Lakić, objašnjava za Danas da hiperkinetski poremećaj karakterišu dezorganizovana hiperaktivnost (za razliku od živahnog deteta čija je igra organizovana), poremećaj pažnje (dete ne može da se koncentriše ni na jednu stvar) i impulsivno reagovanje.
Takvo dete se isto ponaša i kod kuće i sa vršnjacima. Roditelji često ne primećuju problem. Najčešće, to pokaže polazak u školu koja zahteva kognitivno angažovanje od 45 minuta, disciplinu, pažnju.
...................
Poremećaj se ne „gubi“ sa godinama, ali se klinička ispoljavanja menjaju. Tako, u adolescenciji je izraženija dezorganizovana hiperaktivnost, rizično ponašanje, a u odraslom dobu poremećaj pažnje, što ometa radno funkcionisanje.
......................
Ukoliko se hiperkinetski poremećaj ne leči adekvatno, posledice su dugoročne. Gotovo svako treće ovakvo dete ponavlja razred, a 46 odsto sa nelečenim simptomima biva izbačeno iz škole, a 35 odsto je napusti. Rizik od zloupotrebe supstanci je dva puta veći u ovoj grupi, a veći je i rizik od povređivanja. U odraslom dobu, javljaju se problemi pri zapošljavanju, u emotivnim vezama, kao i nizak stepen samopoštovanja. Trpi i porodica: povećan je stres, učestalija je depresija i razvodi. Kada je reč o lečenju, prof. Lakić ističe da je terapijski pristup multimodalan. Lečenje umnogome zavisi od izraženosti poremećaja, stepena ometanja svakodnevnih aktivnosti deteta, a uključuje bihejvioralnu terapiju i medikamentne.
Ceo tekst : Danas