Autor Tema: Vaznost zagrljaja  (Pročitano 3275 puta)

Van mreže sumonja

  • VIP
  • ***
  • Poruke: 56
Vaznost zagrljaja
« poslato: Mart 24, 2007, 03:31:51 posle podne »
Naucnici se danas slažu da uigranost roditelja i djeteta kao i tjelesni dodiri podsticu i stvaranje neophodnih veza izmedu nervnih celija i mozga mališana.
Nema ništa ljepše nego kada poljubite djeciji stomacic, a ono se oduševljeno zaceni od smijeha. Ili kada nespretno pokušava da vam prisloni usne na obraz pružajuci neskriveni dokaz svoje ljubavi.
Naucnici se danas slažu da uigranost roditelja i djeteta kao i tjelesni dodiri podsticu i stvaranje neophodnih veza izmedu nervnih celija i mozga mališana. Može se reci da se biološki program razvoja nasljeduje, ali se ne aktivira automatski.
Smatra se da osjecanja i utisci djeteta itekako uticu na razvoj mozga.

Utisci za nervne celije

Dijete se rodi sa oko 100 milijardi nervnih celija, a neke od njih se spajaju još u majcinom stomaku, što omogucava bebi da diše ili njenom srcu da kuca. Ostale nervne celije cekaju utiske iz spoljašnje sredine, cekaju da dijete grlimo, nosimo, da se sa njima igramo, da mu pjevamo, da stalno tumacimo signale koje nam daje i zadovoljavamo njegove potrebe. Kada cinimo sve ono što nam je ako roditeljima sasvim prirodno u iskazivanju ljubavi, izazivamo kod njega osjecanje sigurnosti, oduševljenja ili možda, golicanje po stomaku, zbog ocekivanja poljupca... Sve ovo povecava broj spojeva celija u mozgu. Dijete je programirano za kontakt sa drugim ljudima, za doživljaje, komunikaciju, blizinu, toplinu. I u toku njegovog razvoja nervne celije ce se, zahvaljujuci svim tim novim iskustvima, spojiti u jednu izuzetno složenu mrežu.

Odnos pun ljubavi

Djecji psiholozi i naucnici smatraju da na nacin rješavanja problema, sposobnosti analiziranja i logickog razmišljanja više utjecu svakodnevna emotivna iskustva nego bilo koja pedagoška igra. Roditeljska ljubav i pažnja u toku prvih godina života stimulišu duševni razvoj mališana.
Postoji šest razlicitih nivoa razvoja koji povezuju osjecanja djeteta sa njegovim kognitivnim talentom, smatraju eksperti. To je sve ono što ima veze sa sposobnošcu ucenja, razmišljanja i sa inteligencijom.
Isto kao što student ne zna algebru zato što nije naucio tablicu množenja, dijete koje u svom razvoju ne prodje kroz ovih šest nivoa, nece biti u stanju da rješava znacajnije emotivne, socijalne i intelektualne probleme u kasnijem životu.
Jasno je onda koliko je odgovornost roditelja velika, ili cak zastrašujuca. Ali, srecom radi se o stvarima koje i onako cinimo, a da toga možda nismo ni svjesni.

Prvi nivo: pažnja

Kada se beba rodi, ulazi u svijet pun razlicitih utisaka (svetlost, zvuci, mirisi, ukusi...) i na neki nacin mora da ih stavi na odredjeno mjesto. Zahvaljujuci tome, poslije izvjesnog vremena, ona pocinje da ih prepoznaje. To joj omogucava da otkrije kako je svijet predvidljiv i da stekne sigurnost. Roditelji mogu da joj pomognu ukoliko što prije upoznaju njene reakcije i prilagode joj se. Ako je, na primer, plašljiva, treba joj obezbediti mir. Ako je povucena i nekomunikativna, treba je stimulisati zvucima, razlicitim izrazima lica ili pažljivom igrom sa njenim nožicama i rucicama.

Drugi nivo: ljubav

Kada dijete nauci, da klasifikuje utiske, otvara se novi svijet. u trecem i cetvrtom mjesecu života obožava, na primer, da vas sluša kako je imitirate, kako se smijete, pricate ili kada je visoko podižete u visinu. Medusobno oduševljenje pomaže djetetu da razumije da ljudi mogu da imaju zajednicke doživljaje, što kasnije kod njega razvija moc naklonosti, sažaljenja i ljubavi.
Kada osjeti ljubav onih koji su mu najbliži - majke, oca, dede, bake, brata, sestre, prijatelja - postaje svjesno jednog šireg spektra emocija:kao što su uživanje, bes, strah i tuga.
Uživajte u bliskom kontaktu sa svojim djetetom i pomozite mu da se lijepo osjeca i sa drugim ljudima.
Eksperimentišite u pokušaju da angažujete dijete-duvajte mu u obraz, poljubite mu palac, plešite zajedno. To kod njega budi osjecaj ljubavi.

Treci nivo: komunikacija

Izmedu cetvrtog i desetog mjeseca dijete pocinje da primjecuje da ono što cini izaziva razlicite reakcije kod drugih ljudi. To je prvi oblik logickog razmišljanja. Dijete razumije da se izmedu ljudi vrši razmena utisaka. Kada se ono smije i vi se smijete. Kada ispruži ruke, vi ga podižete u narucje. Uz pomoc zvukova, gestikulacije i izraza lica pokušava da vas uvuce u dijalog bez rijeci. Ono osjeca duboko zadovoljstvo kada primjeti da ispravno tumacite njegove signale.
Kada mu odgovarate na ponudu- npr.vratite mu igracku koju vam je dalo, ili imitirate njegove rakcije - opet ucestvujete u razvoju njegovog logickog razmišljanja. Dijete stice naviku da izražava svoje potrebe i želje i shvata da postoji jedan spoljni svet koji je odvojen od njega samog i da i drugi ljudi imaju osecanja.

Cetvrti nivo: složena uvježbanost

Pred kraj prve godine života i pocetkom druge, dijete pocinje sve više da uocava detalje. Ako ga pitate ''Gdje?'' možda ce vas uhvatiti za ruku, odvesti u kuhinju, i prstom uperiti u frižider. Reci ce možda nešto, vi cete podici obrve, ono ce klimnuti glavom i nasmejati se i na kraju cete razumjeti šta je htjelo.
Dijete takode postaje sposobno da protumaci osjecanja i gestove drugih ljudi. Ono ce nauciti da mu vi najcešce odgovarate na sva pitanja, ali ne i kada imate umoran izraz lica. Pokušace da otkrije šta vas cini ljutim, a šta veselim.
Nije ništa neobicno ako se ponekad i iznervirate. Medutim ako ste najcešce u stanju da zadovoljavate potrebe svoj djeteta, ono ce osjecati sigurnost i sebe ce doživljavati kao osobu vrijednu pažnje, njege i poštovanja.

Peti nivo: stvaranje ideja

Izmedu osamnaestog i dvadest cetvrtog mjeseca života, dijete je u stanju da stvara unutrašnje slike, da zamišlja ono što ne postoji i da slikama daje nazive. Svi dotadašnji emotivni doživljaji - na primjer boja i ukus omiljenog soka - cine da ove slike imaju nekog smisla. Dijete ce možda biti u stanju da izgovori rijec ''sok'', umjesto da prstom uperi u cašu. Kada je ljuto, možda ce moci da izgovori rijec ''ljut'' umjesto da nešto baci ili šutne.

Šesti nivo: govorite iz srca

Sredinom druge godine života mališan vec može da razumije pojmove uz pomoc svojih emocija. Razocarenje koje doživljava kada mora nešto da priceka ga uci šta znace pojmovi ''sada'', i ''kasnije''
U mozgu mu se razvijaju kategorije kao što su ''dobar''(za ljude koji mu se dopadaju) i ''loš'' (za ljude kojih se boji)
Dijete može da zamisli dogadaje.
Možete da se pretvarate da je neko drugi ili kroz igru da imitira ponašanja i da pokuša da rješava sporne situacije.
Kasnije ce se uzdati u svoje duševne sposobnosti za sve vrste kerativnog analitickog razmišljanja.
Ako svom djetetu obezbjedite sredinu punu ljubavi i pažnje i ako u prvim godinama života zadovoljavate njegove potrebe,. pomocicete mu da se od bespomocnog odojceta postane covjek koji ce raditi samo ono što ima nekog smisla, koji cce biti u stanju da racionalno razmišlja i efektivno komunicira. To je ono što mu je najvažnije da nauci.

Hendi-društvo

Vaznost zagrljaja
« poslato: Mart 24, 2007, 03:31:51 posle podne »

 

Tekstovi objavljeni na ovom sajtu su autorsko delo korisnika i vlasništvo sajta www.hendidrustvo.info. Svaki korisnik ovog sajta je odgovoran za sadržaj svoje poruke koju objavi na sajtu. Sajt se odriče svake odgovornosti za sadržaj tih poruka. Dalja distribucija tekstova dozvoljena je isključivo u nekomercijalne svrhe i uz jasno citiranje izvora i autora poruke, kao i internet adrese na kojoj se original nalazi. Ako su u pitanju tekstovi, koji prenose lične događaje i sudbine korisnika ovog sajta, za njih morate dobiti dozvolu od autora. Takođe, za ostale vidove distribucije, obavezni ste da prethodno zatražite odobrenje od administratora www.hendidrustvo.info sajta ili autora teksta.